Ondanks al deze voorzieningen wegen de kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zwaar door op de gemeentelijke financiën. Nochtans dienen de gemeentelijke inkomsten en uitgaven in evenwicht te zijn.
Daarom is er voor de inwoners van de gemeente een vast belastingbedrag verschuldigd voor ten eerste de gescheiden ophaling aan huis van afvalfracties zoals restafval, gft, grof vuil, papier en karton, kerstbomen, en de verwerking en de recyclage daarvan; ten tweede de toegang tot het recyclagepark en voor de verwerking van verschillende niet betalende fracties ontvangen op het recyclagepark; ten derde de algemene reinheid van de gemeente Westerlo..
Voor de ophaling en verwerking van het aangeboden restafval en gft en het vergelijkbaar bedrijfsafval zal een contantbelasting per kg gewogen gewicht verschuldigd zijn.
Naast een vast belastingbedrag laat de invoering van een gedifferentieerde contantbelasting de gemeente ook toe om gedeeltelijk het principe "de vervuiler betaalt" toe te passen.
Voorkeur wordt altijd gegeven aan afvalvoorkoming, in tweede instantie hergebruik en tenslotte het stimuleren van recyclage. Het lijkt logisch dat de kosten van inzameling, hergebruik, recyclage, nuttige toepassing en verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen verhaald wordt op de aanbieders. Dit gebeurt deels via het vast belastingbedrag en deels via de contantbelasting, die verschillend is in functie van de afvalsoort en in functie van het aangeboden gewicht.
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op de ophaling en verwerking van afval, diftar huis-aan-huis voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.