De vrijstellingen opgenomen in het regelement sluiten aan bij de noden en het beleid van de gemeente.
Omwille van het decreet van 14 oktober 2016 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen en wijzigingen in andere relevante wetgeving is het aangewezen op het bestaande belastingsreglement te updaten. Het is wenselijk dat de woningen en gebouwen in de gemeente optimaal benut worden en de gemeente langdurige leegstand van woningen en gebouwen wenst te voorkomen en bestrijden. De vrijstellingen in het reglement dienen dan ook aan te sluiten op de noden en het beleid van de gemeente.
Zo wordt er voorgesteld om een bijkomende vrijstelling toe te voegen. Tot op heden werd o.a. enkel een vrijstelling bekomen indien men renovatiewerken uitvoerden op basis van een niet vervallen stedenbouwkundige of omgevingingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Met dien verstande dat deze vrijstelling slechts geldt gedurende een termijn van 3 jaar volgende op het uitvoerbaar worden van de stedenbouwkundige vergunning of de omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen.
Deze vrijstelling is uitgebreid naar renovaties zonder dergelijke vergunning waarbij de belastingplichtige zelf een renovatiedossier samenstelt met foto’s, aankoopfacturen en documenten waaruit voldoende blijkt dat het gebouw of de woning in staat van renovatie is. Deze vrijstelling kan maximaal 3 opeenvolgende jaren toegekend worden.
Ten minste een equivalent van de inkomsten uit deze belasting zal bestemd worden voor de operationalisering van het gemeentelijk woonbeleid
De gemeenteraad keurt het belastingreglement op leegstand van woningen en gebouwen voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 goed.